Softkerneboller


– CA. 40 STK

Ingredienser:
300 gram femkornsblanding
4 dl vand
Koges sammen indtil alt vandet er opsuget af kernerne. Gryden tages af varmen, og der tilsættes

50 gram margarine som smeltes.

Blandingen afkøles let og hældes over i dejfadet. Tilsæt:
4 dl kold vand
2 dl ymer
1 æg

Kontroller at blandingen ikke er for varm, før du tilsætter gæren! Den skal være lunken.

50 gram gær
2 tsk. groft salt
ca. 1,4 kg mel

Dejen skal være ret klistret.

Dejen hæver i ca. 45 min., hvorefter den formes til boller.
Efterhæver ca. 15 min., før de pensles med æg.

Bages midt i ovnen ved 200 grader i ca. 15 min.

Kommentarer

  1. Har lige et spørgsmål skal det være ymer eller kan creme fraiche eller tykmælk også bruges ?

    SvarSlet
  2. Du kan bruge alle tre slags - jeg bruger bare lige hvad jeg har :-)

    SvarSlet
  3. Super tak for det :)

    SvarSlet

Send en kommentar